جستجو
تنظیمات عمومی
دقیقا مطابق با مورد نوشتاری
جستجو در فهرست‌ها
جستجو در محتوی
انتخاب همه کتاب‌ها
سفر به کعبه جانان جلد اول
سفر به کعبه جانان جلد دوم
سفر به کعبه جانان جلد سوم
سفر به کعبه جانان جلد چهارم
تعلیم و تربیت و ارشاد
کعبه مصباح الطاهرین
مبدا و معاد
نبوت و امامت

مراتب یقین

یقین را مراتبی است و در هر مرحله از مراحل طریق حق برای سالک یقینی است، لذا حصول مراتب یقین به نسبت طی مراحل سلوک است:

اول ـ علم‌الیقین، که از حجج نیره ساطعه و براهین عقلیه قاطعه برای سالکین الی‌الله حاصل می‌شود، به وسیله نظر در آیات تکوینی و تدوینی و معجزات و خوارق عادات صادره از حضرات انبیاء و اولیاء و منامات صادقه و علم منایا، که هریک از آنها جزئی است از اجزاء نبوت و رسالت.

دوم ـ عین‌الیقین، که عبارت باشد از شهود اشیاء به نورانیت دل. در این مرتبه از تهذیب ظاهر به امتثال احکام شریعت حقه و مجاهدات نفسانیه و تخلّق به اخلاق حمیده، کشف عالم غیب و ملکوت حاصل می‌شود و ابواب انوار جبروت مفتّح می‌گردد. صاحب این یقین از همه جا منصرف و توجه او فقط به سوی انوار قدسیه است.

سوم ـ حق‌الیقین، که عبارت باشد از تجلی نور الهی بر دل سالک راه حق که در این مقام تمام رسوم عبودیت و خودبینی محو گردد. این مرتبه اعلی مراتب عرفان و قصوی درجات ایمان است که در آن کشف عالم جبروت و مشاهدهٔ مراتب عقلیه و مشاهدهٔ انوار ذات قدسیه است.

در این مرتبه، عارف طریق حق نظری جز مشاهدهٔ جمال و جلال حق و التفاتی به جز عظمت کبریایی حق تعالی ندارد. البته نه بدین معنا که ماسوی‌الله را مشاهده نمی‌نماید، بلکه تمام آنها را افعال و لمعات و آثار او می‌بیند. عارفانی که به این مرتبه قدم می‌گذارند، عروج قلبی و مشاهدات بعضی از آنان به نحو ثبات و تمکن است، و سیر و عروج قلبی برخی از آنان در طرفة‌العینی.

ممکن است سالکی هنوز به مرتبهٔ عین‌الیقین و حق‌الیقین قدم نگذاشته باشد، ولی در ساعتی چنان حال معنوی و عروج قلبی پیدا نماید که حقایق را با دیدگان قلب مشاهده کند، بطوری که در آن حال حاضر نمی‌شود که کل دنیا و مافیها و تمام نعمت‌ها را با آن عوض نماید، بلکه آرزو می‌کند که مدام در آن حال بماند.

تحقق کمال مرتبهٔ ایمان و یقین پس از طی مراحل ظاهر و باطن و انجام وظایف و تکالیف و طاعات و عبادات است که با حصول آن، وصال به حق نصیب سالک عارف می‌گردد.

ادامه متن