جستجو
تنظیمات عمومی
دقیقا مطابق با مورد نوشتاری
جستجو در فهرست‌ها
جستجو در محتوی
انتخاب همه کتاب‌ها
سفر به کعبه جانان جلد اول
سفر به کعبه جانان جلد دوم
سفر به کعبه جانان جلد سوم
سفر به کعبه جانان جلد چهارم
تعلیم و تربیت و ارشاد
کعبه مصباح الطاهرین
مبدا و معاد
نبوت و امامت

تعلیم و تربیت و ارشاد
استاد علی اللّهوردیخانی

گفتار 6

خواطر نفسانی و خواطر شیطانی- دل آدمی هرگز از فکر و خیال خالی نیست بلکه محل خطور و ورود خیالات و افکار مختلفه است، اگرچه گاهی انسان ملتفت آن نمی‌شود. دل آدمی لطیفه‌ای است از لطایف الهیه که پیوسته معرکه تاختن خیالات و محل جولان افکار است. دراین صورت دل انسان مانند نشانه‌ای است که از اطراف و جوانب تیرها به آن افکنند و حوضی است که آب از نهرهای بسیار بر آن جاری شوند، و خانه‌ای که درهای بسیار داشته باشد و از آن‌ها اشخاص مختلف در آنجا وارد شوند، و آیینه‌ای که در مکانی منصوب شده و صورت‌های بی‌حد از محاذی آن بگذرند.

اشاره به این است که حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: دو نوع از افکار و خواطر در دل آدمی داخل شوند؛ یکی از جانب مَلک، و آن افکاری است که مشتمل است به عزم امور خیر و قصد آن‌ها و تصدیق امور حقه واقعیه؛ و دیگری از جانب شیطان، و آن خیالاتی است که مشتمل است به عزم امور فاسده و تکذیب امور حقه.

و آنچه به خاطر انسان می‌گذرد و افکاری که دل او را مشغول می‌دارد، دو قسم‌اند:

قسم اول: فعلی که فکر آدمی محرک آن است که بجا آورده شود.

قسم دوم: فعلی که فکر انسان محرک انجام آن نیست بلکه محض خیال و مجرد فکر و تصور است، اگرچه از آن‌ها در دل آدمی صفائی یا کدورتی حاصل آید و بسا که سبب انجام فعلی گردد، خیر باشد یا شر، و این نیز دو قسم است:

اول- افکار حسنه و نافعه.

دوم- خیالات فاسده و کاذبه؛ مانند آرزو کردن چیزهایی که بوجود آمدن آن‌ها محال است.

کلیه خواطر انسانیه و خیالات قلبیه دو قسم است:

اول- افکار محرکه بر عمل خیر که آن را الهام گویند.

دوم- خیالات محرکه بر عمل شر که آن را وسوسه گویند.

قسم دوم، وساوس که اثر شیطان، و قسم اول از فیض مَلک است.

در ابتدای امر، انسان قابلیت این دو اثر را به طور مساوی در خود دارد و هیچ یک را بر دیگری ترجیحی نیست، بلکه ظهور یکی و غلبه آن بر دیگری به واسطه متابعت هوی و هوس یا ملازمت ورع و تقوی است.

پس وقتی که انسان میل به مقتضای قوه شهوی و غضبی می‌نماید، شیطان فرصت پیدا کرده با لشکر خود وارد قلب می‌شوند و انواع آثار ایشان از وساوس و خیالات فاسده در دل به ظهور می‌رسد. اگر دل توجه به ذکر خدا کرد و میل نفس به ورع و تقوی شد، جنود ملایک دل را فرا گیرند و فیوضات ایشان از افکار حسنه در دل پیدا گردد.

این دو لشکر پیوسته در آمد و شد و گیرودار هستند، اگر شیطان غالب شد در خانه دل ساکن شود و او را از طریق مستقیم باز دارد و اگر غلبه با جنود ملایک شد، دل را وطن خود نموده و در آنجا رحل اقامت کنند، در آن هنگام راه آمد به یکدیگر بسته شود، مگر گاهی در نهایت تعجیل از آنجا بگذرد.

اگر خیالات فاسده و باطله و غضب و شهوت امداد نمایند، شیاطین و دیوان غالب شوند و در دل آشیانه سازند و هر زاویه از زوایای دل خانه شیطانی شود. و اگر ملایک غالب شدند در دل نزول اِجلال نمایند و هر لحظه از ایشان نوری تازه به دل رسد، لیکن بیشتر دل‌های مردم را شیاطین فرا گرفته و مالک شده اند و هر نوع تصرفی که خواهند قادرند که در نتیجه صاحب دل را به اودیه وسواس و هلاکت می افکنند.